De prijs van all-in-one printers is de laatste jaren sterk gedaald maar de kwaliteit van de multifunctionele printers is wel gestegen. Twee belangrijke redenen om even te kijken naar je budget voor multifunctionals.
Wat is een all-in-one printer?
Een all-in-one kantoorprinter is een printer die naast afdrukken ook kan scannen, kopiëren en faxen. Bij velen is dit laatste, faxen, niet meer nodig. Dus ook een printer die niet kan faxen maar wel kan scannen en kopiëren noemt men een all-in-one printer.
Door de extra functies is de aankoop van dergelijke printtoestellen iets duurder dan een gewone laserprinter of inkjetprinter. Je mag rekenen op een extra kost van 50% indien je voor een multifunctional kiest.
Wat zal de totaalkost bepalen?
Niet alle printers zijn geschikt voor het bedrijfsleven of voor het gebruik op een kantoor. De belangrijkste criteria voor printers op een kantoor zijn:
- Inkjet of laserprinter;
- Snelheid van printen; ( afdruksnelheid )
- Printkwaliteit;
- Prijs per print
- Werksnelheid
- Automatisch documentinvoer (ADF)
De werksnelheid van een printer is iets anders dan de printsnelheid. De printsnelheid is zelfverklarend: het is de snelheid waarmee de printer pagina’s kan afdrukken. Hoe snelle de printer afdrukt, hoe duurder het toestel.
De werksnelheid van een printer is de snelheid waarmee een werknemer of medewerker op je bedrijf/kantoor taken met de printer kan afwerken. Ook hier zal een all-in-one printer met zeer goede prestaties iets duurder zijn dan een gewone printer.
Hier speelt de printer zelf een belangrijke rol:
- Mogelijkheden van sorteren;
- Oplages;
- Grootte van de papierladen;
- Geheugen;
- Documentenbeheer;
Prijs all-in-one inkjet & all-in-one laserprinter
Waar bij kantoorprinters de keuze bijna steeds op laserprinters met toners valt, is dit bij all-in-one printers voor bedrijven niet zo eenvoudig. 50% van de all-in-one printers zijn inkjetprinters.
Voor bedrijven betekent dit een hogere kost per afdruk en iets hogere onderhoudskosten. All-in-one printers kiezen vaak nog voor inkjet omwille van de kostprijs en iets eenvoudigere installatie.
Hoeveel kost een all-in-one printer voor je kantoor?
Het is moeilijk een prijs te plakken op all-in-one printers voor bedrijven want er zit groot verschil op. Sommige printerfabrikanten hebben tot wel 30 verschilende toestellen, om aan ieders noden op kantoor te voldoen. Maar laten we aannemen dat je reeds een degelijke all-in-one printer voor je bedrijf hebt vanaf €500 en dat je met een all-in-one printer met een prijs van boven €1.000 je kantoor meer dan uitgerust zal zijn.
All-in-one printers: huren/leasen om de prijs te drukken
Je kan een all-in-one printer huren of leasen. Dit geeft heeft als voordeel dat je sneller kan overschakelen naar nieuwe modellen.
Zo kies je de juiste kantoorprinter
Wens je vrijblijvend advies welke printer het best bij jouw zakelijke noden past? Welke beste kantoorprinter heeft de laagste kost per print? Vraag een gratis en vrijblijvende offerte met gratis advies aan!